top of page

Vraag 2 van 12: Wat vind jij het leukste van het geven van deze training?


Karen Faber

May we introduce to you... Karen Faber!

Interviewvraag 2 van 12:

Wat vind jij het leukste van het geven van deze training?

Er valt veel te vertellen over filosoferen: wat is het en wat is het niet, welke benaderingen zijn er, hoe kun je filosoferen? Hoe interessant ook, we laten ons in de trainingen niet verleiden om eindeloos zelf te praten en deelnemers te laten luisteren. We draaien de rollen om en hopen zo voor te leven waar we voor staan; filosoferen is een activiteit, waarbij niet de begeleider, maar de deelnemer op de voorgrond mag staan. Dit betekent dat mensen direct ervaren (met hart, hoofd en handen) hoe het is om zelf te filosoferen of een gesprek te begeleiden. Spannend is dat wel… het vraagt om samen te zoeken, te oefenen en je af te vragen hoe je het gesprek filosofisch kunt aanscherpen. Daarom oefenen we in kleine stapjes; we maken een filosofische activiteit overzichtelijk door te werken in fasen en met vier filosofische deelgebieden. Ook geven we veel persoonlijke feedback en een korte toelichting na elke oefening. Juist door een gevoel van ‘hé, wat is dit toch moeilijk, het lukt niet…’ ontstaat de wil om te leren, om het nog beter te kunnen, om deze uitdaging aan te gaan. Net zoals kinderen en jongeren dit tijdens een filosofische activiteit kunnen ervaren.

Wat vind ik het leukste? Om uiteindelijk van de deelnemers te horen wat de training voor hen heeft betekend: ‘leuk, leerzaam en afwisselend!’

Informatie over de Opleiding vind je hier.

Featured Posts
Recent Posts
Archief
bottom of page