Interviewvraag 9 van 12: Wat geeft je de meeste voldoening bij het geven van de FMKJ training?
May we introduce to you....
Karen Faber:
'Wanneer je deelneemt aan deze training, kan het zomaar eens zijn dat je collega’s niet staan te springen… ‘Filosoferen?! Is dat nou wat we zo hard nodig hebben in het onderwijs?’
Natuurlijk zeg jij voluit ‘ja’, maar of de ander daar ook van overtuigd is...
‘Filosoferen’ is zo’n ruim begrip, er bestaan verschillende ideeën en overtuigingen over. Misschien weten veel mensen niet precies wat het is.
Daarbij is het feit nog niet doorgedrongen, dat het de ontwikkeling van kinderen op cognitief én sociaal vlak stimuleert.
Sommige deelnemers komen een beetje huiverig binnen: interesse is er zeker, ze stellen ook veel vragen aan kinderen. Maar mag ik het ‘filosoferen’ noemen? Daar zijn ze vaak niet zo zeker van. Aan ons de mooie uitdaging om deelnemers positieve ervaringen op te laten doen, door vooral veel samen te oefenen en persoonlijke feedback te geven, in een klein groepje met steeds twee van onze drie ervaren trainers. Het geeft me een voldaan gevoel als mensen met zelfvertrouwen de praktijk instappen: ‘Ik dóe het gewoon, ik durf nu kritisch door te vragen en kinderen verder aan het denken te zetten’. Na een tijdje krijgen we regelmatig te horen dat dit voor kinderen mooie gesprekken oplevert: top!'