Verdieping Filosoferen met Kinderen en Jongeren
Dag 1: Interventies
11 maart 2017
(Een follow-up na de beginnerstraining van november 2016.)
Deze trainingsdag is afzonderlijk te volgen, maar ook in combinatie met Dag 2, als volledige Verdiepingstraining.
Heb je al kennis gemaakt met filosoferen met kinderen/jongeren, maar ben je op zoek naar concrete manieren om ermee aan de slag te gaan in de praktijk? Of weet je eigenlijk wel hoe je dat kunt doen, maar wil je weten hoe je meer diepgang kunt creëren? Probeer je het zelf al weleens uit, maar wil je ideeën, ervaringen en tips van anderen horen?
In deze verdiepingscursus versterk je jouw vaardigheden om een filosofisch gesprek te begeleiden. Je leert sterke argumenten te onderscheiden van drogredenen. Je creëert diepgang in een filosofisch gesprek. Ook krijg je didactische tips aan de hand van realistische voorbeelden uit het onderwijs. We werken vanuit een viertal bekende filosofische vraagstukken. De Socratische, verwonderende houding staat centraal.
Inhoud Dag 1: Interventies
In de praktijk blijkt het voor veel mensen prima mogelijk om een filosofische vraag te stellen, ook om een passende stimulus of andere werkvorm erbij te bedenken. Maar er bestaat nog enige onzekerheid over de vaardigheid om als gespreksleider precies díe vragen te stellen die het gesprek meer richting de filosofische diepgang brengen. Welke interventies zijn de goede? Wanneer en hoe vraag je dóór? Hoe blijft het gesprek interessant en boeiend? Hoe blijf ik nadenken en luisteren tegelijkertijd?
Hiervoor is extra oefening gewenst, bij voorkeur met kritische feedback van mensen met ervaring. Dit is wat we in deze training bieden. Na deze dag heb je het vertrouwen dat je het gesprek niet alleen kunt beginnen, maar ook dat je de diepgang kunt vasthouden die je wilt.
Voor wie?
Voor iedereen die in het onderwijs of in de opvoeding met kinderen/jongeren filosofeert en hier een verdieping in wil aanbrengen (leerkrachten, pedagogisch medewerkers, HVO'ers, ouders/ verzorgers). Deze training is ideaal als follow-up na de Training FMK/J van WonderWhy en Wereldwijs.
Waar:
Bovenzaal: De Prinses
Herberg de Prins
Hoogstraat 50
5258 BE Berlicum (Noord-Brabant)
Wanneer:
Zaterdag 11 maart 2017, van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Wie geven deze training?
Karen Faber: orthopedagoge en filosofe (1982) bij Wereldwijs Filosoferen en/of
Maaike Merckens: juriste en filosofe (1961) bij WonderWhy en/of
Sabine Wassenberg: filosofe (1981) bij WonderWhy
Kosten:
Bij registratie vóór 1 februari: 150 euro. Bij registratie na 1 februari: 175 euro.
Inclusief lunch en koffie/thee.
Vanwege de registratie van WonderWhy bij het CRKBO zijn de tarieven vrijgesteld van btw.
Inschrijven:
Inschrijven kan door het invullen van het online inschrijfformulier.
Testimonials:
"Het was een zinvolle training met praktische handvaten. Prettige sfeer."
"Inspirerend. Samen met het boekje ‘ik zag twee beren filosoferen’ kan ik echt weer verder met mijn filosofie lessen."
"Leerzaam, informatief maar ook ontspannen. Op basis van gelijkwaardigheid een zinvolle cursus gehad."
"Ik heb de training als prettig ervaren en echt een verdieping: goed, de pegagogische uitdagingen bij het oefenen."
"Intensieve training met veel eigen inbreng. De kleine groep maakte het tot een veilige omgeving waar veel persoonlijke zaken langskwamen."
"Positief, zinvol, praktisch. Fijn dat de cursus kort en bondig is."